سفارش تبلیغ
صبا ویژن
علم دست نیافتنی
جمعه 88 تیر 5 ساعت 1:33 عصرعجایب هفتگانه دنیا
 عجایب هفتگانه دنیا 

عجایب هفتگانه جزو کلماتی است که ما از کودکی آن را می شنویم اما تقریبا هیچ کدام از ما نام این عجایب را نمی دانیم. اما به راستی چرا آنها را عجایب نامیده اند. این هفت بنای باستانی از آن جهت که انسان    های قدیم آنها را با کمک ابزارهای بسیار ابتدایی بنا نهاده اند و کاری مافوق دانش روزگار خود انجام داده اند برای مردم بسیار عجیب به نظر می رسند. در زیر با این عجایب هفتگانه آشنا می شوید.
اهرام مصر
ساختن اهرام در سرزمین مصر به فرمان فرعون ها از سه هزار سال قبل از میلاد مسیح آغاز شد (حدود 5000 سال قبل) و آخرین آنها در سال 1800 قبل از میلاد به پایان رسید. هر فرعون برای خود هرمی می ساخت تا آرامگاه ابدی او باشد تا به اعتقاد مصریان زمانی که روح به بدن پادشاه برمی گردد بتواند در بدن او که مومیایی می شد جای بگیرد و فرعون دوباره بتواند زندگی را از سر بگیرد و به همین علت معمولا بدن مومیایی شده فرعون را در تابوتی که به شکل صورت او ساخته شده بود قرار می دادند و در کنارش مجموعه ای از لوازم زندگی، خوراک، پوشاک و حتی کشتی اختصاصی اش را دفن می کردند. هر هرم طی ده ها سال و توسط صد ها هزار برده ساخته می شد. قدیمی ترین هرم مصر در ناحیه ساکارا قرار دارد و بزرگترین و کامل   ترین هرم که جزو عجایب هفتگانه به شمار می رود هرم خئوپس است که که در نزدیکی جیزه قرار دارد. این هرم در حدود 13 جریب زمین مساحت دارد و ارتفاع اصلی آن 148 متر بوده که به مرور زمان به 138 متر کاهش پیدا کرده است.
باغ های معلق بابل
گفته می شود که این باغ ها توسط بخت النصر ساخته شد. وی بعد از ویران کردن معبد سلیمان در محل بیت المقدس کنونی در سال 600 قبل از میلاد این باغ های معلق را برای ملکه خود که دختر هوخشتر پادشاه قدرتمند ماد بود بنا کرد. این باغ 5 طبقه داشت و هر طبقه با 15 متر فاصله برروی طبقه زیرین ساخته شده بود و در هر طبقه گل ها و گیاهان فراوانی را کاشته بودند و شاید از آن جایی که شاخ و برگ درختان به سمت طبقه های زیرین آویزان می شده آن را باغ های معلق گفته اند. البته باید اضافه کرد کشور بابل در منطقه عراق کنونی واقع بود.
مجسمه زئوس
مجسمه زئوس در سال 435 قبل از میلاد در شهر المپیا ساخته شد. المپیا شهری است که بازی های المپیک از آنجا آغاز شد. این مجسمه که شاهکاری از هنر و دانش بشری بود به نشانه احترام و پرستش زئوس که به اعتقاد یونانیان خدای خدایان بود بر پا شده بود. جنس مجسمه از سنگ مرمر خالص بود و برای تزئین بخش های گوناگون آن از طلا و عاج استفاده کرده بودند. بلندای این شاهکار هنری که به 13 متر می رسید بر اثر جنگ های گوناگون به کلی از بین رفت.
معبد دیانا
معبد دیانا 550 سال قبل از میلاد مسیح در ناحیه افه سوس در ترکیه کنونی ساخته شد. ساخت این معبد آنقدر مهم بود که مردم شهرهای گوناگون با فرستادن هدایایی در ساخت آن شرکت کردند و پس از تکمیل از تمامی نقاط برای زیارت آن می آمدند. طول و عرض معبد 130 در 69 متر بود و 27 ستون از مرمر خالص سقف آن را نگه می داشت که هر کدام از این ستون ها حدود 19 متر ارتفاع داشتند. ولی در سال 365 بعد از میلاد اروس توستن فقط به خاطر کسب شهرت و قدرت این بنا را به آتش کشید اما بعد از مدتی آن را تعمیر کردند و تالار جدیدی برای آن ساختند و سرانجام به فرمان نرون آنجا را به کلی ویران ساختند.
مجسمه آپولو
گفته می شود که مجسمه آپولو که یکی از خدایان یونان قدیم بوده است در نزدیکی آسیای صغیر و در مدخل خلیج رودس برپا شده بود. این مجسمه از جنس برنز و به ارتفاع 30 متر ساخته شده بود. نصب این مجسمه برروی زمین از شاهکارهای معماری محسوب می شده و مخصوصا حالت ایستاده آپولو درحالی که پاهای خود را باز کرده بسیار جالب بوده است. اما مجسمه در سال 224 قبل از میلاد مسیح بر اثر یک زلزله شدید سرنگون شد و تا سالیان درازی به همان شکل برروی زمین باقی ماند. پس از مدتی مردم برای استفاده از فلز برنز بدن مجسمه، تکه های آن را جدا کردند تا آنکه بالاخره چیزی از آن باقی نماند.
آرامگاه ماسولوس
در سال 352 قبل از میلاد هنگامی که ماسولوس پادشاه کاریس در ترکیه کنونی درگذشت آرامگاه باشکوهی از مرمر خالص برای او در شهر هالیکارناس بنا کردند. این ساختمان چهارگوش که محیط آن 140 متر بود و سقفی هرمی شکل داشت، برروی تعدادی ستون استوار بود و بر بالای آن مجسمه کالسکه پیروزی با چهار اسب که شاه و ملکه بر آن سوار بودند دیده می شد. بلندی این مقبره به بیش از 40 متر می رسید و بارها توسط اعراب و بربر ها مورد حمله قرار گرفت تا اینکه به سبب زلزله شدیدی از بین رفت، اما در قرن نوزده میلادی بخش هایی از آن کشف گردید که هم اکنون در موزه بریتانیا نگهداری می شود.
فانوس دریای اسکندریه
شاید قابل استفاده ترین این بناهای هفتگانه چراغ دریایی بود که در بندر اسکندریه مصر برپا شده بود. این بنا 200 سال پیش از میلاد مسیح توسط یکی از فراعنه و برای تقدیم به یکی از خدایان برپا شده بود. این ساختمان که بر بالای آن کوهی از آتش برپا می شد وظیفه راهنمایی کشتی ها را داشت و در حقیقت اولین چراغ دریایی جهان بوده است. این فانوس دریایی تا 600 سال به خوبی انجام وظیفه کرد تا آنکه سرانجام بر اثر زلزله ای کاملا از بین رفت.



  • کلمات کلیدی :
  • متن فوق توسط: kaon0111 نوشته شده است| نظرات دیگران ( نظر)

    درباره خودم
    علم دست نیافتنی
    kaon0111
    کسب علم تا آخر عمر +تفریحات
    دسته بندی یادداشت ها
    شعر . شعر = شهریار =حیدربابا سلام .
    آرشیو یادداشت ها
    اسفند 1387
    اردیبهشت 1388
    تیر 1388
    لوگوی من
    علم دست نیافتنی
    لوگوی دوستان من







    اشتراک در خبرنامه