سفارش تبلیغ
صبا ویژن
علم دست نیافتنی
سه شنبه 88 اردیبهشت 29 ساعت 7:6 عصرشیمی و عناصر

شیمی و عناصردانش شیمی مطالعه عناصر راهی است که عناصر و مواد را به شکل ترکیب در می آورند. یکی از معدود ترین راهها یکصد رخداد طبیعی ترکیب عناصر است اما بیش از ده میلیون ترکیب های شیمیایی شناخته شده است .

در عهد مفرخ کارگران در پنج هزار سال پیش در میان نخستین شیمیدانان بودند. آنان دریافتند که چگونه سنگ معدنی مس را از میان سنگ ها بیابند و آنگاه آن را ذوب وبه یک فلز سودمند تبدیل کنند . در حدود 1500 سال بعد از آن زمان ، کیمیاگران در مصر برای تغییر شکل فلزات اصلی به جستجو پرداختند . از جمله تبدیل سرب به طلا هر چند هیچ یک از کیمیاگران موفق به ساختن طلا نشد ، اما تکنیک هایی که آنان به کار بردند ، پایه و اساس یک سری از بررسی های شیمیایی مدرن گشت . از آن پس ، آدمیان به مطالعه و بررسی رفتار و عملکرد ماده و گسترش آن به تعداد گروه ها و رشته های فراوانی از مواد که بطور قاطع  واقع گشت .

دانش شیمی خلوص بسیار بالای سیلیکون ها را برای میکروپروسسورها فراهم ساخت. بیوشیمی به فهم و درک ما به روند و پروسس ارگانیزم های حیاتی کمک کرد. شیمی دارو شناسی  ، داروها و پزشکی را برای از بین بردن بیماریها و بسیاری از آنچه که روزگاری غیر ممکن بود ، امکان پذیر و بهبود ساخت.

شیمی : مطالعه ترکیب مواد و اثرات آنها بر یکدیگر ، شاخه های اصلی عبارت است از شیمی معدنی ، شیمی آلی و شیمی فیزیک و زیست شیمی ( شیمی ماده زنده )



  • کلمات کلیدی :
  • متن فوق توسط: kaon0111 نوشته شده است| نظرات دیگران ( نظر)
    سه شنبه 88 اردیبهشت 29 ساعت 7:6 عصرفشارها و حرکت

    فشارها و حرکتنیرو ها هل می دهند پیش می برند می کشند و پیچ و تاب می دهند و همه چیزهایی می سازد حرکت تندتر یا آهسته تر ، تغییر مستقیم یا تغییر شکل می دهند باری حرکت دوچرخه دوچرخه سواران پدال را فشار می دهند . نیرو یک موتور اتومبیل چرخها را می چرخاند و اتومبیل را به حرکت در می آورد . اصطکاک ترمز ها نیروی لازم را برای توقف اتومبیل به کار می اندازد . نیروهای جاذبه ، اشیاء را برای فرود به روی زمین می کشاند  نیروی مایل به مرکز سیارات و قمرها ی مصنوعی در مدارها می چرخند به شستشوی اتومبیل و تاب خوردن میله های موتور ها کمک می کند .

    چون نیروهای حرکت آغاز شد کار انجام شده مانند تغییر انرژی از یک شکل به شکل دیگری صورت می گیرد . عضلات برای انجام کار هنگامی که شخصی یک جعبه را بلند می کند و در یک قفسه می گذارد . این شخص انرژی شیمیایی که بدن بر اثر خوردن خوراک بدست می آورد آن را تبدیل به انرژی مکانیکی می کند یعنی جابه جا کردن اشیاء به وسیله فرد .

    فشار نیروی وارده برواحد سطح (فشار مطلق ) فشاری است که نسبت به فشار صفر اندازه گیری می شود . فشار معیار ، فشاری است که با سنجه اضافه بر فشار جو اندازه گرفته می شود .

    حرکت : حرکت انتقالی؛حرکتی که متضمن جابه جا یی بدون رفت و برگشت و ماده از یک مکان به مکان دیگراست.حرکات تصادفی ؛نامنظم انجام شده ، به وسیله ذرات میکروسکوپی در فاز پراکنده ، مانند ذرات معلق در یک مایع یا ذرات دود در هوا. ناشی از بمباران نامنظم دائمی ذرات به وسیله مولکول های محیط پیرامون آن ها .

    حرکت تقدیمی؛جسم چرخانی را حرکت تقدیمی گویند که جسم در اثر اعمال جفت نیرویی که محور آن عمود بر محور چرخش است ، حول یک محور سوم متقابلا عمود بچرخد. حرکت موجی؛ انتشار یک اختلال تناوبی است که با خود انرژی همراه ببرد.



  • کلمات کلیدی :
  • متن فوق توسط: kaon0111 نوشته شده است| نظرات دیگران ( نظر)
    سه شنبه 88 اردیبهشت 29 ساعت 7:4 عصرالکتریسیته8 ها والکترونیک ها

    الکتریسیته ها والکترونیک هاالکتریسیته در دور تا دور ما وجود دارد. ذره ی بنیادی اتمی به نام الکترون که جزء تشکیل دهنده ی همه اتم ها است . کلمه الکترون گاهی هم برای الکترون های منفی و هم برای الکترون های مثبت به کار می رود . الکترون آزاد الکترونی است که از مدار اتمی خود جدا شده است . این الکترون ها از اتمی به اتم دیگر با جریان الکتریسیته حرکت می کنند .

    الکتریسیته را از قرن ششم ق.م میلاد فیلسوفان یونانی می شناختند اما دانشمندان قرن 19-18 شروع به درک علمی و فنی الکتریسیته نمودند و در جریان مطالعات خود دریافتند که چگونه و چطور می توان از جریان الکتریسیته استفاده کرد. الکتریسیته اصطلاح عامی است که برای پدیده های ناشی از بار الکتریکی ساکن یا محرک به کار می رود .

    کار بزرگ فناوران برجسته قرن های اخیر سبب شد تا از نیروی برق در راه ها و مقاصد بس گوناگون استفاده شود وامروزه در سراسر دنیا نیروی برق برای تولید گرما ، نور ، سرما و نیروهای لازم استفاده می شود. بی برق خیلی از امکانات و وسایل مورد استفاده نبوده و نیست مانند کامپیوترها ، رادیو ها ، تلویزیون ها ،  فضا پیماها ، حتی ماشین ها نیز به نیروی برق نیاز دارند و می توان دوران استفاده از برق را عصر الکتریسیته گفت. تصور دنیای مدرن بدون برق غیر ممکن است .

    الکترون ذره ای بنیادی و دررده نپتون که جرم سکون آن  109558/9 ضرب در ده به توان منفی سی ویک کیلوگرم تقریبا معادل 1836/1 جرم اتم ئیدروژن و حامل بار الکتریکی منفی به مقدار 602192/1*10 به توان منفی نوزده کولون است . شعاع الکترون 81777/2*10 متر است . الکترون جزء تشکیل دهنده ی همه اتم ها است . کلمه الکترون گاهی هم برای الکترون های منفی و هم برای الکترون های مثبت به کار می رود . الکترون آزاد الکترونی است که از مدار اتمی خود جدا شده است .

    الکترون بر چند نوع است : الکترون لرزشی ، الکترون آزاد ، الکترون اضافی ، الکترون خواهی ، الکترون مداری .



  • کلمات کلیدی :
  • متن فوق توسط: kaon0111 نوشته شده است| نظرات دیگران ( نظر)
    دوشنبه 88 اردیبهشت 28 ساعت 8:41 عصرمواد و تکنولوژی

    مواد و تکنولوژی

    از وقتی که آدمیان شروع به یافتن راهها و اتخاذ یک شیوه و کار جالب در جهان اطراف خود نمودند به مطالعه ظاهری و لمس و درک مواد و موضوعات پرداختند و موادی که با آنها برخورد کرد رفته رفته بر اثر آزمایش با مواد به کشف چگونگی و کاربرد آنها توفیق یافت . در طول این راه دراز خیلی چیزها به خواص مواد خواصی چون وزن ، استحکام ، قابلیت انتقال گرما و قابلیت سوختن ( اگر آن را دریِک آتش قرار دهند ) دست یافت .

    مطالعات جدید درباره مواد و کاربرد حساس آنها در ابزارها ، کامپیوترها و تکنولوژی های پیشرفته دیگر ، برای اندازه گیری و محاسبه خواص مواد با جزئیات و توضیحات بسیار مواد . دانشمندان این شیوه علمی را برای گسترش مواد جدید به کار برده ، مهندسان نیز روش های فنی را در انتخاب موادی که بهترین وضعیت را برای ساخت بناها ، وسایل حمل و نقل موتوری ، ماشین آلات وچیزهای دیگر به کار بستند .

    تکنولوژی – ایجادوکاربرد ابزارآلات و ماشین آلات برای انجام کارها و وظایف . با گسترش مواد دست به دست هم داده اند. تکنولوژی با مطالعه و درک و فهم و شناخت مواد به پیش برده شده وبا کمک تکنولوژی به گسترش رشته ها وسعت و بهبود و ترقی کیفیت مواد در دسترس کوشیده است. تکنولوژی همچنین کمک به پدید آمدن همه گروه های جدید مواد شامل پلیمرهای مصنوعی و پلاستیک ها ساخته از نفت و مواد ترکیبی که شامل چندین ماده متفاوت که با هم در آمیخته و خواص و کاربردهای نویی یافته است توفیقات بسیار بدست آورده است.

     

     



  • کلمات کلیدی :
  • متن فوق توسط: kaon0111 نوشته شده است| نظرات دیگران ( نظر)
    دوشنبه 88 اردیبهشت 28 ساعت 8:17 عصرنورو انرژی

    نورو انرژی

    خورشید منبع مهم و اصلی انرژی زمین است. اشعه الکترو مغناطیس نور و گرما را از حدودصد و پنجاه میلیون کیلومتری فضا به زمین می آورد . نور به روییدن و رشد گیاهان در زمین ودریا کمک کرده و خوراک را برای جانوران زنده فراهم می کند.

    گرمای انژی زمین را در وضع مناسب حرارتی ، برای زندگی و ادامه حیات جانداران پدید می آورد. بخارهای آب ، ابرها را پدید می آورد . وزش باد وامواج سراسر اقیانوس را در می نوردد. سوخت های فسیلی حاوی انرژی نور خورشید است که میلیون ها سال پیش بر زمین تابیده است. این سوخت ها بیشتر برای تولید انرژی جوامع صنعتی به کارمی رود.

    بی نور و گرمای خورشید ، زندگی بر زمین پدید نمی آمدوادامه نمی یافت.

    بسیاری از ماشین ها به جریان گرمای انرژی برای به کارافتادن و ادامه کارآنها وابسته اند. دانشمندان و مهندسان قوانین ترمودینامیک را که چگونگی جریان گرما ازطریق سیستم های شیمیایی و مکانیکی را بیان می کند ، فرمول بندی کرده اند. این قوانین به آنها کمک می کند به این که سیستم های گرمادهنده و سرمادهنده را مانند موتورهابیان می کنند.دانشمندان در توسعه علمی و تئوری جنبش شناسی نفوذ گرما در رفتار ذراتی که مواد را می سازد بیان می کنند.

    نور شکلی از انرژی است . لامپ های  برقی و لیزرها دو منبع مصنوعی نور هستند .

    به دقت لنزهاو عدسی ها روی آینه های خم در تلسکوپ ها و میکروسکوپ ها اشعه نور به شکل های بزرگ استفاده می شود. ابزارهایی که اشعه نقطه های معین برای اطلاعات جستجوی اشعه که متمرکز و جستجوگر تابش الکترو مغناطیس قابل رویت اطلاعاتی درباره حرارت ، ترکیب و سرعت حرکت فاصله اشیاء در فضا را بدست می دهد.

    انرژی ظرفیت انجام کار . اشکال گوناگون انرژی با وسایل مناسب به یکدیگر قابل تبدیل است . شامل انرژی پتانسیل ، جنبشی ، الکتریکی ، گرمایی ، شیمیایی ، هسته ای و تابشی است. تبدیل این اشکال انرژی به یکدیگر تنها با وجود ماده صورت می گیرد ، در غیاب ماده انرژی تنها به صورت تابش   می تواند وجود داشته باشد.

     



  • کلمات کلیدی :
  • متن فوق توسط: kaon0111 نوشته شده است| نظرات دیگران ( نظر)
    دوشنبه 88 اردیبهشت 28 ساعت 7:28 عصربیولوژی و زیست شناسی

    بیولوژی و زیست شناسی

    آدمیان باهوش ترین و پیشرفته ترین میلیون ها ارگانیزم زنده بر زمین هستند. هوش و هوشمندی ما چنین است که ما خود آگاه وهمچنین قادر به مطالعه بیولوژی انسان می باشیم.و این که چطور بدن ما ساخته شده و چطور اندام ها کار می کنند.

    هم اکنون بیش از شش میلیارد نفر بر زمین زندگی می کنند. هر شخص از لحاظ شخصیتی و منش و ظاهر، شکل بدن ، حرکت و جنبش ورنگ پوست ، مو ، چشم ، یگانه و متفاوت است حتی دو قلو ها از نظر ژنتیکی و مادی و اثر انگشت و دیگر تفاوت ها با هم متفاوتند . علیرغم این تفاوتها همه آدمیان به طور وسیعی به یک شیوه زندگی می کنند. تا قرن شانزدهم بسیاری از پیکره و آناتومی آدمی چندان دانشی نداشتند.وازاین پس بود که نخستین مطالعات درست از آناتمی انجام گرفت .

    از قرن هفتم زیست شناسان و دکترها بیش از پیش به شیوه های کار آمدتر برای بررسی بدن آدمی و بیماریهایش پرداختند. اختراعاتی چون میکروسکوپ ها و اشعه ایکس و اختراعات و کشفیات بسیار دیگر تا قرن بیستم صورت گرفت و نحوه کارهای بدن را به خوبی دریافت وپزشکی به کشف های بسیار ودرمان های بیماریهای متعدد توفیق یافت. آهنگ تحقیق وجستجو تند و تندتر شد و کشف ژنوم آدمی صورت گرفت . راه های تازه ای برای درمان آدمی از بیماری های و ژنتیک آدمی پیدا کرد.

    زیست شناسی Biology دانش مطالعه چگونگی جریانات زندگی یا آثار زیستی در جانداران است که مهمترین شاخه هایش عبارت است ازگیاه شناسی، جانور شناسی ، سلول شناسی ، یافت شناسی، شکل شناسی،فیزیولوژی ، رویان شناسی ، بوم شناسی  ، توارث و میکروب شناسی و دانش های وابسته به زیست شناسی ، زیست شیمی ، زیست فیزیک و زیست سنجی فرهنگ علم ..... .

     



  • کلمات کلیدی :
  • متن فوق توسط: kaon0111 نوشته شده است| نظرات دیگران ( نظر)
    دوشنبه 88 اردیبهشت 28 ساعت 6:52 عصرموجودات زنده

    موجودات زنده  

    شرایطی که در هنگام پیدایش نخستین جانداران در جو زمین وجود داشته شرایط دشواری بوده ، زیرا در آن هنگام نه از عنصر اکسیژن و نه از لایه محافظ اوزون خبری بوده و تقریبا همه سطح زمین تحت تاثیر اشعه ماوراء بنفش با طول موج کوتاه قرار داشته از این رو عده ای می پندارند که زندگی در کره زمین نخست به صورت تکثیر خود به خود پدید آمده و موجودات تحت تاثیر ترکیب عناصر شیمیایی پیچیده از شکل موجودات غیرزنده به موجودات زنده و از صورت بسیار ساده به صورت موجودات پیچیده تر تکامل یافته اند ولی ترکیب چنین عناصری نیاز به انرژی فوق العاده داشته و در شرایطی که آب و اکسیژن وجود نداشته ترکیبی از گازهای اطراف زمین و برخی از عناصر معدنی ونهایتا بسیاری از فرآیندهای شیمیایی پدید آمده اند.

    برخی پیدایش نخستین موجود زنده را در دریا دانسته اما به تازگی جای پدید آمدن نخستین جانداررا خشکی دانسته اند.

    تاریخ پدید آمدن زندگی در میلیون ها سال پیش ، قبل از ظهور نخستین انسان ها آغاز گشت. زندگی در اقیانوس ها بیش از3500 میلیون سال پیش شروع و آغاز گشت. امروزه تاکنون بیش از دو میلیون گونه و نوع موجود زنده بر زمین شناسایی شده اند. بسیاری از جانداران بسیار ریز هستند که تنها با میکروسکوپ دیده می شوند. جانوران زنده دیگری چون ساکنان نقاط دور افتاده و پرت نیز زندگی می کنند از جمله آن ها جانورانی هستند که در جاهای سرد و اعماق گودی های زیاد در اقیانوس ها به سرمی برند که آدمی آگاهی های اندکی از آن ها دارد.

    همه گونه ها و انواع گیاهان و جانوران رفته رفته با محیط های بسیار گوناگون سازگار شدند. برخی از گیاهان و جانوران با مداخله آدمی در سازش خود با محیط موفق شدند. بسیاری از باغ های گیاه شناسی ، محصولات کشاورزی پدید آورده ، جانوران اهلی و دست آموز برای نمونه از انواع و گونه هایی است که برای پرورش انتخاب شده اند.

    با تشکر از مطالعه شما،علاقه ی خود به مطالعه را با عضویت در وبلاگ ما نمایان کنید.

    اینجانب،رحلت جانگداز عالم ربانی و فقیه عرفانی حضرت آیت الله العظمی بهجت را به محضر حضرت ولی عصر(عج)،رهبر معظم انقلاب اسلامی و همه دوستداران ارزش های الهی و انسانی و ملت بزرگوار ازجمله اعضای این سایت وبلاگ نویسی تسلیت می گویم.    



  • کلمات کلیدی :
  • متن فوق توسط: kaon0111 نوشته شده است| نظرات دیگران ( نظر)
    یکشنبه 88 اردیبهشت 27 ساعت 1:43 عصرفضا و زمان

    فضا و زمان

     

    هزاران کهکشان، ستاره و سیاره که از زمین با چشم غیر مسلح دیده می شود برخی از میلیاردها اشیاء فضایی قابل مشاهده است و همین موجودات فضایی،جهان را تشکیل می دهند. ستاره شناسی مطالعه وشناخت جهان واین که چگونه با تغییر زمان ، تغییر می یابد می باشد. ستارگان و سیارات از همان زمانی که برای نخستین بار شب هنگام آدمی به آسمان نگریست مورد توجه ومطالعه وبررسی بوده است.

    این نقطه های روشن گروه گروه در صورت های فلکی دیده می شوند. این نقطه های درخشان که خود هریک ستارگان بزرگی هستند ، در پی حرکت ماه و سیارات پدیدار می شوند و مانند یک مدل ساده جهان به نظر می رسند.در این اواخر دانشمندان در بررسی های خود دریافته اند که چگونه و چطور ستارگان تشکیل و تکمیل وظاهر و نابود می شوند . بیشتر دانشمندان عقیده دارند که جهان در یک انفجار بزرگ و در یک دم هنگامی که همه ماده ها ساخته و زمان آغاز شده بود پدید آمد.

    تقریبا همه موجودات در جهان خیلی دور از زمین و از دید زمینیان پنهان هستند . ستارشناسان درروی زمین از تلسکوپ های روی زمین یا تلسکوپ های مداری چون تلسکوپ فضایی هابل ونور ونور اشعه ایکس ، رادیو، اشعه ماورای سرخ که از فاصله های دور به زمین می رسد استفاده می کنند. ماهواره های فضایی به دیدار برخی از سیارات منظومه شمسی ، ستاره های دنباله دار و خرده سیارات شتافته ودوازده تن فضانورد مرد بر سطح ماه فرود آمدند و بر سطح آن گام نهادند . هرساله ستاره شناسان و دانشمندان فضایی موجودات فضایی بیشتری را کشف می کنند و به توضیحات و شناسایی بیشتری درباره این موجودات دست می یابند.

    کسانیکه به این نوع مقالات درباره فضا علاقه دارند، می توانند با عضویت در وبلاگ من واظهار نظر درباره مقاله مورد نظر و با بوردن نام مقاله ی مورد نظرشان ازاین نوع مقالات بهره مند شوند.

     

     

     

    kaon 0111 با تشکر از مطالعه شما دوستان

     



  • کلمات کلیدی :
  • متن فوق توسط: kaon0111 نوشته شده است| نظرات دیگران ( نظر)
    شنبه 88 اردیبهشت 5 ساعت 8:2 عصرسلام

    سلام. چطوری؟



  • کلمات کلیدی :
  • متن فوق توسط: kaon0111 نوشته شده است| نظرات دیگران ( نظر)

    درباره خودم
    علم دست نیافتنی
    kaon0111
    کسب علم تا آخر عمر +تفریحات
    دسته بندی یادداشت ها
    شعر . شعر = شهریار =حیدربابا سلام .
    آرشیو یادداشت ها
    اسفند 1387
    اردیبهشت 1388
    تیر 1388
    لوگوی من
    علم دست نیافتنی
    لوگوی دوستان من







    اشتراک در خبرنامه